منتو دکور

لرنو وب

خوش آمديد, مهمان
نام کاربری: پسورد: ذخيره
در این قسمت در مورد معرفی شرکتهای ارائه دهنده خدمات تشریفات مجالس و تشریفات عروسی در شهرهای مختلف و کیفیت کار آنها بحث می کنیم.

موضوع: نحوه برگزاری مراسم بله برون

نحوه برگزاری مراسم بله برون 8 سال 2 ماه قبل #19

  • saberi
  • saberi's Avatar
  • آفلاین
  • مدير انجمن
  • ارسال ها: 19
  • امتياز: 0
بله برون مراسمی است که با حضور آشنایان و فامیل عروس و داماد بعد از مراسم خواستگاری برگزار می شود.

اين مراسم کمي از خواستگاري مفصل تر است و به فاصله چند روز بعد از آن برگزار مي شود.ميزبان اين مراسم مثل خواستگاري، خانواده عروس است. با اين تفاوت که فک و فاميل عروس و داماد، تعداد بيشتري از بستگان شان را به اين مراسم دعوت مي کنند. در ضمن توي اين مراسم، قول و قرارهاي نهايي برنامه عقد و عروسي گذاشته مي شود. اصولاً توي سنت ما ايراني ها نامزدي رسمي با بله بران شروع مي شود اما اين مراسم هم مثل بقيه دنگ و فنگ هاي ازدواج آداب و رسوم و نکته هايي دارد که بايد رعايت کنيد. 1.خريد گل و شيريني از طرف خانواده داماد، براي حضور در اين مراسم ضروري است. حتي بعضي خانواده ها رسم دارند که يک انگشتر به عنوان «نشان» براي عروس مي آورند.


2.توي اين مراسم درباره ميزان مهريه، شير بها، وضعيت شغل داماد، مسکن و تاريخ عقد و عروسي و جزييات اين برنامه ها بحث خواهد شد. از قبل خودتان را آماده کنيد.

3.خوب نيست که پدر و مادرتان يک چيز بگويند و شما يک چيز ديگر. قبل از اين که مراسم شروع شود، حرف تان را با بزرگ تر ها يکي کنيد.

4.براي تاريخ عقد و عروسي، يک زمان بندي داشته باشيد. ماه هاي عزا و مناسبت هاي ديني را در نظر بگيريد. سعي کنيد همه برنامه ها را در همين شب قطعي کنيد؛ اين که دوست داريد مراسم تان چگونه باشد مهمان ها چه کساني باشند پذيرايي چه طور باشد تقسيم کار هم مال شب بله بران است طبيعتاً يک قسمت کار را خانواده عروس بايد انجام بدهند و يک قسمت ديگر را خانواده داماد. راجع به جزييات اين کارها صحبت کنيد تا بعداً خداي نکرده همه چيز قاطي نشود.

5.جواب هاي شما به سوال هاي خانواده مقابل، معيار تصميم گيري آن ها است. پس دروغ نگوييد «نمي توانم » راست خيلي بهتر از « مي توانم» خالي بندي است.

هدف از بله برون:
در مراسم بله برون(بله بران) مردان ريش سفيد و سالخورده دو خانواده، درباره ميزان مهريه، شيربها و در برخي از فرهنگها باشلق و کم و کيف پرداخت آن، اسباب سرعقد، پول حمام عروس، رخت و لباس و زيورآلات و جواهرات عروس، هزينه هاي عروسي و نحوه تامين آن، کم و کيف مراسم و جشن عروسي، تعداد مهمانان عروس و... تصميم ميگيرند بعد از توافق طرفين، تعهدات در دو نسخه مکتوب مي شود و پدر داماد و پدر عروس و بزرگان مجلس امضا ميکنند.

اسامي مختلف بله برون(در فرهنگها و قوميت هاي مختلف ايران، مراسم بله بران نامهاي متفاوتي دارد):
در تهران به اين مراسم بله بري يا بله برون يا خرج بُري مي گويند
مردم گيل و ديلم، صورَت هَگيري(صورت گرفتن) يا ثبت هگيري(ثبت گرفتن) مي گويند
خراسانيها به بله برون، جواب اِستَني(جواب استاندن يا جواب گرفتن) و يا کفش پاکِني(کفش به پاکردن) مي گويند
شاهرود: حرف تمام کردن
کازرون: شرط کنان
توابع دماوند: خرج بُري
سروستان فارس بله برون
قم گلاب گيرون يا مهربرون
شيراز مهر برون يا بله برون
ايل ممسني باشلُق برون يا کدخدا کِشون
روستاهاي گرگان قندشکني
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

نحوه برگزاری مراسم بله برون 8 سال 2 ماه قبل #20

  • admin
  • admin's Avatar
  • آفلاین
  • مدير اصلي
  • ارسال ها: 2
  • امتياز: 0
ممنون خوب بود
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
زمان ایجاد صفحه: 2.136 ثانیه

بخش های دیگر منتو

منتو دکور  منتو عروس منتو فان  منتو سلامت